Modernautställningen 2010

Igår besökte jag den andra Modernautställningen på Moderna Museet i Stockholm. Den första ägde rum 2006 och tanken är alltså att den ska återkomma vart fjärde år vilket gör den till en qaudrennial(?). Syftet är att vara en återkommande mönstring av svensk samtidskonst. därför tar man även in verk av internationella konstnärer som är verksamma i Sverige.

Nu hade jag inte några jättehöga förväntningar på utställningen, men den kändes ändå ganska ... ljummen. En trevlig videoinstallation här och en fyndig skulptur där. Fyndiga tavlor föreställande chokladkakor och en djupdykning i Bergmans Persona i olika mixed media-verk. Men ingenting som direkt påverkade mig på något djupare plan. Förutom Andreas Erikssons tavlor.

Baum av Andreas Eriksson

 

Ett tips är dock att införskaffa katalogen (för endast 20 kronor). Lustigt nog är det rätt intressant att läsa om konstnärerna, trots att deras verk inte direkt berörde. Mitt samlade omdöme är ändå att det var kul att se vad Moderna anser är representativt för den svenska samtidskonsten. Modernautställningen 2014 kanske blir mer spännande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0