Jag tackar Gary Larson för mitt konstintresse

För länge sedan frågade en vän vilka mina favoritkonstnärer var. Jag började rabbla: "Kandinskij, Caravaggio, Dali ...". "Dali!" avbröt hon, "Varför är killar alltid så galna i Dali?". Vad svarar man egentligen på en sån fråga? Till att börja med kan vi ifrågasätta om den stora gruppen killar verkligen är galna i Dali. Men visst, många av oss är uppenbarligen det och för mig är svaret ganska enkelt. Gary Larson.

På 1980-talet gick det fortfarande att köpa andra serietidningar än Bamse, Fantomen och Kalle Anka på mataffärerna. En av dem hette Larson och innehöll inte helt oväntat främst alster av den amerikanske tecknaren Gary Larson. I ett nummer fanns den här brillianta teckningen med titeln De tidlösa taxarna.

De tidlösa taxarna av Gary Larson

The Persistence of Weiner-dogs av Gary Larson

Istället för smälta klockor hänger smälta hundar över träden och scenen, men Larson har intressant nog behållit klockan med myrorna (som i Dalis verk symboliserar förruttnelse). Den officiella svenska titeln för The Persistence of Memory är Minnets beständighet, något som den svenska Larson-redaktören uppenbarligen inte var medveten om då han direktöversatte The Persistence of Weiner-dogs till De tidlösa taxarna.

Det här hade jag förstås ingen aning om när jag tolv år gammal häpnade över teckningen. Plötsligt var konst något att räkna med. Jag antar att jag får tacka Gary Larson för mitt konstintresse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0